פרופ׳ אבשלום שמואלי

פרופ' אבשלום שמואלי

(1981-1925)

avshalomלאבשלום שמואלי, שהיה חבר סגל המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל-אביב, היו שתי קריירות במהלך חייו, שהיו בלתי מנותקות זו מזו – הצבא והאקדמיה.

אבשלום נולד בראשון לציון, ובנעוריו היה פעיל בתנועת "הנוער העובד", וחבר בהכשרה בקיבוץ אשדות יעקב. מטעמה יצא לעבוד בחברת האשלג של ים המלח, בשנת 1944. בהמשך, היה בין מקימי קבוץ קדמה,שעלה על הקרקע במבצע של עליית י"א הנקודות בנגב, בשנת 1946. במסגרת קיבוץ קדמה, החל את הקריירה הצבאית שלו, שנמשכה כאשר גוייס לצה"ל בשנת 1948.

את דרכו הצבאית עשה בחטיבה שמונה, ולאחריה ביחידות אחרות, כשהוא ממלא תפקידים מגוונים, בעיקר בתחומי המודיעין וברמות פיקוד שונות. בשנת 1961, נפצע במסגרת הפעילות בצה"ל, ומשהחלים יצא ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים, בחוגים להיסטוריה של ארצות האיסלם ובחוג לגיאוגרפיה (1962-1964) בסיום לימודיו חזר אבשלום לשרת בצה"ל. משהשתחרר מצה"ל, יצא ללמודים ב Clark University , ומשחזר לארץ, סיים את כתיבת הדוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים, בנושא: התנחלות הנוודים במרחב ירושלים, במאה ה- 20. אבשלום התקבל כחבר סגל במחלקה לגיאוגרפיה אוניברסיטת תל-אביב, ופעל רבות לשיתוף הפעולה בין מחלקה זו ובין צה"ל, וכן שאף לשיתוף פעולה בין המחלקות לגיאוגרפיה באוניברסיטאות השונות.

אבשלום, כחניך האוניברסיטה העברית בירושלים, שקלט את המסורת הרגיונלית שאפיינה מחלקה זו בשנות החמישים והששים הראשונות, האמין במודל הרגיונלי, כמודל מרכזי לעיון הגיאוגרפי. במירצו הרב, אירגן את מערכת "ארץ", ששמה לה למטרה להוציא קבצי מחקרים רגיונליים על אזורי הארץ, שיכתבו על ידי טובי המומחים והחוקרים. מערכת זאת, הוציאה לאור במשך כ 25 שנה, קבצי רגיונליים רבים, מסורת שנמשכה גם לאחר מותו.

נושאי מחקריו של אבשלום התפרסו על תחומים ישוביים של ארץ ישראל, בעיקר התרכז בתחומי השינויים בחברות המסורתיות הארץ ישראליות. אהבתו של אבשלום לארץ, והכרתו את האוכלוסיה הערבית השפיעו על תחומי מחקריו, בהם הביא את נסיונו וידיעותיו מהצבא אל האקדמיה. הוא היה בין הראשונים שיצא לערוך מחקרים באזור יהודה ושומרון, לאחר שנת 1967. היחסים שבין טבע הארץ ונופיה, ובין התושבים המקומיים, בחברות המסורתיות, היוו אתגר למחקריו של אבשלום. בעיקר קסם לו אזור הספר המדברי, הן בשולי הרי יהודה והן בנגב, אותו תיאר במחקריו הרבים על הבדוואים. אך לא רק בדוואים התעניין אבשלום, אלא גם בכפריים, ובערים הפלשתינאיות ובמקומה של החקלאות המסורתית בעיצוב הנוף, כמו באזור חברון, כפי שבה לידי ביטוי במונוגרפיה שכתב בשיתוף עם יהודה קרמון.

המהות הרגיונלית, העסיקה את אבשלום, והוא שאף להקנות לאחרים את החשיבה הכוללת על אזור, כדרך מחקרית. לצורך זה הוא כתב את אחד המאמרים החשובים בקובץ "אגן הים התיכון", בו הוא מנסה להתמודד עם השאלה מהו אופיו המיוחד של חבל זה?.

הרקע הפיקודי הצבאי של אבשלום, חידד את חושיו באשר לצרכי הסטודנטים הישראליים. הוא השקיע רבות בקשריו עם תלמידים, וכן רתם אנשים נוספים שכתבו מספר מונוגרפיות עזר כגון בתחומי מפה ומיפוי, ובתחומי כתיבת עבודות והגשתן, שהפכו מאז לספרי עזר קלסיים לסטודנטים לגיאוגרפיה.

פטירתו בטרם עת, קטעה קריירה אקדמית של אישיות דינמית, יצירתית ופוריה.

רשימת פרסומים

שמואלי, א. 1970, התנחלות הבדוואים של מדבר יהודה, גומא, תל-אביב.
קרמון, י. ושמואלי, א., 1970, חברון – דמותה של עיר הררית, הוצאת גומא, תל-אביב
שמואלי, א., קדמון, נ., יהד, ד., 1976, מחקר וכתיבה, מדריך למקורות, למיפוי ולכלי עזר גיאוגרפים, צ'ריקובר, תל-אביב
ידעיה, מ., ושמואלי, א., 1977, נופים בגליל המערבי, איילון, חיפה.
שמואלי, א., גרוסמן, ד. זאבי, ר., (עורכים) יהודה ושומרון, פרקים בגיאוגרפיה יישובית, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב.
שמואלי, א. וגרדוס, י.,(עורכים) 1979, ארץ הנגב, אדם ומידבר, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב.
שמואלי א., ושנל, י. 1980, איתור ומיפוי בעיות פיתוח במיגזר הערבי, היבטים מרחביים, המרכז לפיתוח ע"ש פנחס ספיר, אוניברסיטת תל-אביב, תל-אביב.
שמואלי, א., 1980, קץ הנוודות – חברת בדוואים בתהליכי התיישבות, דביר, תל-אביב
שמואלי, א., ושנל, י. 1981, הכפר הערבי בישראל: התפתחות או מהפיכה, החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל-אביב.
קדמון, נ. ושמואלי, א. (עורכים), 1982, מפות ומיפוי, כתר, ירושלים
שמואלי, א. וברוור, מ., 1982, ספר נתניה, עם עובד, תל-אביב
שמואלי, א., סופר, א., וקליאוט, נ., (עורכים) 1983, ארצות הגליל, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב
קרמון, י., שמואלי, א., והורוביץ, ג., (עורכים) 1984, ארצות אגן הים התיכון, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב
שמואלי, א., שנל,י., ספור, א., 1985, המשולש הקטן, גילגולו של אזור, המרכז היהודי ערבי, אוניברסיטת חיפה, חיפה.
גבירצמן, ג., ואחרים (עורכים) 1987, סיני, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב.
דגני, א., גרוסמן, ד., ושמואלי, א. (עורכים) 1990, השרון, בין ירקון לכרמל, הוצאה לאור של משרד הבטחון, תל-אביב

כתיבת תגובה